פגיעת מחלת אלצהיימר במוחו של החולה

המוח ניזון מחמצן על ידי רשת מורכבת של עורקים, ורידים ונימים. רשת כלי דם זו מבדילה את המוח משאר זרם הדם, וכך המוח מוגן מפני זיהומים שונים. מצד שני כתוצאה מכך כאשר נוצר זיהום כל שהוא במוח הטיפול הופך קשה הרבה יותר, טיפולי אנטיביוטיקה רבים גדולים מדי במבנה המולקולרי שלהם בכדי שיוכלו לחצות את המחסום

בעצם רשת ההגנה שנועדה לשמר את המוח מזיהומים ומחלות, עומדת איתן גם מול אנטיביוטיקה ובכך מונעת טיפול בזיהומים במוח חלילה.
זו גם אחת מהבעיות העיקריות העומדות בפני החוקרים המחפשים אחר תרופות למחלת האלצהיימר.

מבנה המוח

המוח האנושי מורכב משלושה מבנים עיקריים: המוח הגדול, התופס את מרבית נפח הגולגולת. גזע המוח, הנמצא בחלק התחתון של המוח ומקושר לחוט השדרה. והמוח הקטן (צרבלום), היושב מאחורי גזע המוח ומתחת למוח הגדול.
מבחינה תפקודית, גזע המוח שולט על תפקודים בסיסיים של הגוף, כמו נשימה ועוררות, והוא נתיב להעברת מידע חושי ופקודות מוטוריות בין המוח לחוט השדרה. המוח הקטן אחראי בעיקר על תיאום מדויק של פעולות מוטוריות.

עיקר העיבוד של המידע מהחושים וביצוע הפעולות הרצוניות של הגוף נמצאים תחת שליטתו של המוח הגדול, על שלל מרכיביו.

המבנה הבולט ביותר במוח הגדול הוא קליפת המוח, המכסה את כל שכבתו החיצונית. זוהי רקמה מפותלת של חומר אפור, המשופעת בשקעים ובליטות שמגדילים באופן ניכר את שטח הפנים שלה. קליפת המוח שולטת על הפעלתם הרצונית של השרירים, והיא זו שאחראית על עיבוד ואינטגרציה מתקדמים של המידע המגיע מהחושים.

קליפת המוח מורכבת מ- 4 אונות
האונה הרקתית (טמפורלית) – באונה זו מתבצע עיבוד מתקדם של מידע חזותי, המאפשר לזהות גירויים מורכבים, למשל פנים. אזורים אלה אחראים גם לעיבוד הדיבור והזיכרון, וגם על רגשות “גבוהים” כמו אמפתיה, מוסר וחרטה.

האונה המצחית (פרונטאלית) – בחלקה האחורי של אונה זו ממוקמת הקליפה המוטורית, אשר אחראית על הוצאה לפועל של תנועות ושולחת פקודות לשרירים בכל רחבי הגוף. חלקה הקדמי, האזור הקדם-מצחי, אחראי על תכנון והכוונת התנהגויות מורכבות, והוא זה שמעורב בקבלת החלטות מודעת.

האונה העורפית (אוקסיפיטלית) – אחראית על עיבוד קלט חזותי ממערכת הראייה.

האונה הקודקודית (פריאטלית) – חלקה הקדמי של אונה זו מקבל את המידע התחושתי ממערכת המגע. האונה הקודקודית מבצעת אינטגרציה של מידע מחושים שונים (בעיקר ראייה, שמיעה ומגע) ומשתמשת בו על מנת לגבש תפיסה מרחבית.

פגיעת אלצהיימר במוח


האזור שנפגע תחילה על ידי מחלת האלצהיימר הוא בדרך כלל החלק החיצוני של המוח. מוח “נגוע” באלצהיימר יתאפיין בהתכווצות של השכבה החיצונית של המוח – קליפת המוח, כיום אנו יודעים שההתכווצות השכבה החיצונית נגרמת על ידי מוות של תאי המוח.
אובדן זיכרון לטווח קצר הוא אחד מהסימפטומים הראשונים של מחלת אלצהיימר. אך ככל שהמחלה מתקדמת לחלקים עמוקים יותר של המוח, המחלה תשפיע על רבים מהתפקודים האחרים של המוח וכתוצאה מכך, היבטים רבים אחרים של התנהגות יופרעו.

More articles

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB