התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

כל אחד מגיב בצורה שונה

אבלות מתבטאת אצל אנשים שונים בצורות שונות; כל אחד מתמודד אחרת עם חוויות רגשיות ולכן במסגרת התגובות הרגשיות למותו של אדם קרוב אשר סבל מדמנציה אנו יכולים לראות תופעות של עצבות על מה שאבד; שוק וכאב; התכחשות וחוסר יכולת להשלים ולקבל את המצב; רגשות אשמה לגבי משהו מהעבר; הקלה גם עבור החולה שסבל וגם לעצמם שהקריבו הרבה לצורך הטיפול; כעס וטינה לגבי מה שקרה ואבדן המטרה בחיים.

חלקנו עשויים לחוות חלק מהרגשות הללו, ואולי אפילו את כולן ביחד. גם משך הזמן שבו אנו חווים ומתמודדים עם התחושות הללו משתנה מאדם לאדם. כל אחד מתמודד עם האבל בצורה שונה ובזמן שונה.

לאחר פטירת המטופל

בתקופה המיידית שלאחר פטירת החולה אתם עשויים לחוות הלם ותחושות פגיעות. לכן מומלץ להימנע מלקבל החלטות גדולות ומשמעותיות. קחו בחשבון שבמהלך תקופת האבל אתם עשויים לחוות רגעים של כאב גדול ואף כעס. אירועים בעלי משמעות כמו ימי הולדת ויום השנה עשויים ליצור רגעים קשים ומתח נפשי. תחושות אלו עשויות לגרום לכם לחולי ואף תופעות של דיכאון. חשוב מאוד שתתנו פורקן לרגשות שלכם, מומלץ לדבר על זה עם חברים ואף להתייעץ עם הרופא. זכרו שאלו הם תהליכים הדורשים זמן.

לעמוד בחזרה על הרגליים

לא תמיד קל להמשיך הלאה ולהתקדם בחיים. אך החיים ממשיכים ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו תוכלו לעמוד על הרגליים ולהמשיך קדימה. להלן כמה דרכים שיעזרו לכם להתמודד ולקום מחדש:

קחו פסק זמן – משך הזמן התמודדות והסתגלות שונה מאדם לאדם. היו סבלניים, לא ניתן לזרז את התהליך.

קבלו עזרה – תנו לאחרים לעזור לכם, אפילו שיחה עם חברים שתאפשר לכם לבטא את רגשותיכם יכולה לעזור. במשך הזמן תראו כיצד זה עוזר לכם להבין ולהסתגל לשינויים של החיים.

כתבו יומן – כתיבת יומן אישי יכולה להיות דרך יעילה להתמודד עם רגשות של אבל ואבדן.

זכרו את האדם בצורה מיוחדת – אנשים רבים מרגישים צורך לזכור את האדם, ואת הרגעים השמחים שלפני המחלה. זוהי יכולה להיות דרך יפה לציין את יום ההולדת או יום השנה לפטירה.

הקדישו זמן לחברים – יתכן שבתקופת הטיפול בחולה לא היה לכם הרבה זמן לפעילויות חברתיות. זהו הזמן לחדש את הקשרים עם חברים ולצאת לפעילויות משותפות או סתם לשבת על כוס קפה.

הקדישו זמן לתחביבים – מאותן הסיבות שלא הותירו לכם זמן לחברים, יתכן שגם התרחקתם מהתחביבים שלכם. בין אם זה ציור או נגינה על גיטרה, או כל דבר אחר; זהו הזמן לחזור אל הדברים שאתם באמת אוהבים.

אם אתם מרגישים שקשה לכם להתמודד אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית, כמו למשל פגישה עם פסיכולוג. אין צורך להתבייש ותוכלו לעשות זאת בצורה אינטימית ונעימה.

More articles

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

אלצהיימר – התנהגות חרדתית

במסגרת שינויי ההתנהגות השכיחים בקרב חולים דמנטיים, אנו עשויים לגלות סימנים של דאגה וחרדה, אך החוקרים אינן מסוגלים לבטא את מקור הדאגה. החרדה והדאגה עשויים להתבטא בצורה של אי שקט, התנועעות בעצבנות והמטופל עשויי להיצמד אליכם המטפלים כאשר אתם רוצים לצאת מהחדר או מהבית.

FIND A JOB