אלצהיימר טיפול אישי – טיפולי שיניים

פרק שני בסדרת "טיפול אישי לחולי אלצהיימר"
בריאות פה לקויה יכולה להשפיע על תחושתו של החולה, המראה, האכילה והתזונה, ההתנהגות ובריאותו הכללית. גם שמירה על בריאות הפה היא אחד הצרכים של הטיפול בחולים דמנטיים ויש לקחת זאת בחשבון בעת הטיפול. כדאי לדעת שחולים במחלות דמנטיות עשויים להיות רגישים יותר לבעיות דנטליות ויש לכך כמה סיבות:

כמות רוק מופחתת – במקרם רבים כתוצאה מהשפעת התרופות ישנה תת פעילות של בלוטות הרוק. לרוק יש חלק חשוב בשמירה על בריאות הפה והשיניים ולכן הפחתה בכמות הרוק יכולה להשפיע לרעה.
תרופות – חלק מהתרופות מכילות סוכר ושימוש קבוע בתרופות מבוססות סוכר יכול להגביר את בעיות השיניים והעששת גם באופן ישיר וגם כתוצאה מהגברת היובש בפה.
שינוים בתזונה – חולי דמנציה חווים במקרים רבים שינוי תזונתי, כאשר הארוחות הגדולות מתחלפות בחטיפים ושתיית תה ממותק.
הזנחת השיניים – הפגיעה ביכולות משפיעה גם יכולותיהם לצחצח את השיניים ולשמור על בריאות השיניים בכוחות עצמם.

כיצד נעזור למטופל לשמור על בריאות השיניים

  • יש לעזור בשמירה על השיניים בין אם זה באמצעות תזכורת לגבי צחצוח השיניים או עזרה פיזית בעת הצחצוח.
  • הפחיתו את כמות הסוכר. תוכלו להשתמש בתחליפי סוכר ולעבור לחטיפים ללא סוכר. השתדלו להימנע ממשקאות מוגזים המכילים סוכר.
  • השתמשו בפלואור. שימוש קבוע בפלואור יכול להפחית את בעיות השיניים, בין אם אלו מים שעברו הפלרה או שטיפות פה ומשחות שיניים.
  • ביקור אצל רופא השיניים. יש להקפיד על בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים. ישנם רופאי שיניים בעלי ניסיון בטיפול בחולים דמנטיים.

חשוב לזכור שלא תמיד חולים דמנטיים יכולים להביע את חוסר הנוחות באופן מילולי. כאבי שינים יכולים להתבטא בשינויי התנהגות ועל המשפחה והמטפלים להיות ערניים ותמיד לנסות להבין מהו הגורם לשינויי ההתנהגות. כאשר החולה מסרב לאכול או מסרב לצחצח שיניים, יתכן כי זה כתוצאה מכאבי שיניים.

אמצעים לשמירה על בריאות הפה

משחות שיניים המכילות פלואור – חשוב להקפיד על צחצוח שינים פעם או פעמיים ביום באמצעות משחות שיניים המכילות פלואור. לאחר הצחצוח אין צורך לשטוף את הפה היטב עם מים, תנו לשאריות להישאר על השיניים על מנת לאפשר חשיפה ממושכת לפלואור.

שטיפות פה – אם ישנם סימני עששת או סיכון גבוה, ניתן להשתמש בתכשירים לשטיפת פה. ישנם תכשירים מיוחדים אותם ניתן להשיג בבית המרקחת והם יכולים להפחית את העששת ומחלות החניכיים.

צחצוח שיניים – יש לצחצח היטב בעזרת מברשת רכה את כל פני השטח של השן. אם המטופל מרגיש בנוח ניתן להשתמש במברשת שיניים חשמלית. חלק מהמטופלים אינם מסוגלים לצחצח בעצמם והם זקוקים לעזרה, יש לעשות זאת בסבלנות וניתן לעשות זאת בשלבים. אם אתם מסייעים למטופל, חשוב שתתקשרו איתו ותסבירו לו מה אתם הולכים לעשות. במידה והחולה מהדק את השפתיים, ישנן מברשות שיניים בזווית של 45 מעלות אשר יכולות לסייע לכם בתהליך. צחצוח שיניים לאדם אחר יכול להיות מאתגר, תוכלו לנסות לעשות זאת כאשר אתם עומדים מאחוריו או מלפניו על מנת למצוא את הצורה הנוחה ביותר.

הרטיבו את הפה – על מנת להתמודד עם היובש בפה יש להקפיד על שתייה וניתן גם להשתמש בתרסיס מים ולרסס מידי פעם את פנים הפה. אם ישנה בעיה חמורה של יובש בפה, התייעצו עם הרופא, ניתן להיעזר בטיפול תרופתי.

טיפול בשיניים תותבות

  • שיניים תותבות דורשות ניקוי והברשה יומיומי.
  • יש לשטוף אותן לאחר כל ארוחה ולהשתמש במברשת קשה על מנת להסיר את כל שאריות המזון, השתמשו במים וסבון. אין צורך להשרות אותן כל הלילה. לאחר הרחיצה יש לנגב אותן היטב.
  • כדאי לנקות את השיניים התותבות מעל מגבת, על מנת שלא יסדקו במידה וישמטו.
  • ניתן גם לשלוח אותן לניקוי מקצועי מידי תקופה.
  • במידה ומדובר במוסד טיפולי, חשוב לסמן את השיניים התותבות בצורה שלא תמנע בלבול בין מטופלים.
  • קחו בחשבון שבשלבים המאוחרים של דמנציה המטופל כבר לא יוכל להשתמש בשיניים תותבות.

ביקור אצל רופא השיניים

ביקור תקופתי אצל רופא השיניים הוא דבר חשוב גם עבור אלו שיש להם שיניים טבעיות וגם אלו אשר יש להם שיניים תותבות. כדאי להקדים לבצע את הבדיקה כבר בשלבים הראשונים של הדמנציה ולנקוט בגישה מונעת.

כאשר מתכננים את הביקור אצל רופא השיניים חשוב לקחת בחשבון את כל הפרטים מהתחבורה ועד הסביבה הטיפולית. על רופא השיניים להיות מוכן לחולה דמנציה ולהכין סביבה שקטה ורגועה.  חשוב גם שבן משפחה או מטפל מוכר יהיה לצידו. יש לשקול שימוש בתרופות מרגיעות לצורך הטיפול. רופא השיניים צריך להיות מודע להיסטוריה הרפואית ולשימוש בתרופות.

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB