שאלות ותשובות – פרק ב

לפניכם שאלות ותשובות בנושא העסקת עובדים זרים בסיעוד, החל מקבלת ההיתר, איתור העובד בארץ, העסקתו, התשלומים והניכויים ממשכורתו, זכויותיו וחובותיו, עד לכמעט כל מקרה צפוי ושאינו צפוי הקורה בעת העסקתו. התשובות לשאלות אלו אינם מידע משפטי מוסמך, אך המידע עליו מתבססות תשובותינו נערך מאתרים רשמיים ואחרים (כמו אתר הביטוח הלאומי, אתר רשות ההגירה, כל זכות, ואתרים נוספים) כמו כן ישנם תשובות רבות שהשיב צוות האתר לפניותיכם, כל סממן אישי נמחק והשאלה הובאה בלשון חופשית לתועלת הציבור.

זכאות להעסקת מטפל זר:

בדרך כלל, אם קיבלת בבדיקת להערכת תלות של הביטוח הלאומי 4.5 נקודות שהיא קצה רמה ב', או רמה ג' (10 או 15 שעות סיעוד שבועיות), תהיה זכאי להעסקת מטפל זר בסיעוד. עם זאת ישנן אפשרויות נוספות לזכאות.

העיקרון המנחה לקבלת זכאות להעסקת מטפל זר הינו מקרה המצריך השגחה או טיפול סביב השעון.

קשישים מגיל 85 ומעלה שאינם עומדים בתנאי הזכאות הרגילים, יצרפו מסמכים רפואיים עדכניים המעידים על מצב רפואי המצריך עזרה סיעודית במשך רוב שעות היממה. הוועדה המקצועית המייעצת תדון בבקשות ותמליץ בפני הממונה לגבי הצורך בהעסקת עובד זר.

קשיש מעל גיל 90 זכאי להיתר העסקה, אם צבר לפחות 4 נקודות במבחן התלות.

משפחות אשר להן ילד נכה יהיו זכאויות להעסקת עובד זר, אם הן זכאיות לגמלת ילד נכה, ובנוסף מתקיימת אחת מהנסיבות הבאות:

הימצאותו של הילד במסגרת לימודית מותנית בליווי של מטפל לצורך מתן עזרה פיזית לילד.

הילד זקוק לליווי או השגחה תמידיים במשך רוב שעות היום מפאת נכותו, ונבצר ממנו להשתתף במסגרת לימודית/טיפולית/צהרון.

התקיימו נסיבות רפואיות מיוחדות אחרות המצריכות טיפול יומיומי, צמוד וממושך בילד בשעות שהוא נמצא בהן בביתו (למשל, אם נדרש טיפול מיוחד בילד גם בשעות הלילה, או כאשר מדובר בילד אוטיסט).

נכי פעולות איבה ונכי צה"ל זכאים אם נקבעה להם זכאות ל-17 שעות ליווי לפחות, מטעם ועדת מלווים במשרד הביטחון, או מטעם ענף נכי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי.

נכה עבודה המוכר על-ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה עבודה ברמה של "סיוע מרובה" (בעבר "תלוי בזולת") או "תלוי בזולת" (בעבר "סיעודי").

מקבלי קצבת שירותים מיוחדים זכאים להעסקת עובד זר ללא קשר לגילם, ואינם צריכים לעבור בדיקה להערכת תלות.

לא, ככל הנראה הוריך זכאים לשני מטפלים, נוהל הרשות קובע כי כאשר שני מטופלים מתגוררים יחד וכל אחד מהם עומד בתנאי הזכאות להעסקת עובד זר,  רשאים יהיו להעסיק עובד עבור כל אחד מהם.

זכאות להעסקת שני מטפלים זרים אינה דבר נדיר. 

כאשר על-פי האבחנה הרפואית יש צורך ברצף טיפולי של 24 שעות ביממה, ואין אפשרות מנוחה לעובד אחד, אפשר ותהיו זכאים להעסיק 2 עובדים במקביל.

עם זאת, על פי הנהלים, בקשה לעובד שני לא תאושר, אם היא מוגשת עקב משקל יתר של הזקן, או עקב צורך בעובד נוסף לשעות מסוימות בלבד.

 

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB