מי זכאי להיתר העסקת מטפל זר

 

טיפול של מטפל זר או מטפלת זרה הופך להכרחי כאשר הטיפול הסיעודי מצריך טיפול או השגחה 24/7 . וכן במקרים בהם דרוש טיפול סיעודי אינטנסיבי. לא כולם זכאים להעסיק מטפל זר, מדיניות הגירת העבודה בארץ מגבילה את כמות העובדים הרשאים לעבוד בכל הענפים וביניהם ענף הסיעוד. אז איך תדעו אם יקירכם רשאי להעסיק מטפל זר?

מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה וזקוקים לסיוע

התנאי הראשון הוא כמובן הגיל רק מי שהגיע לגיל פרישה (כיום גברים 67 ונשים 62) יוכל אם יעמוד בשאר התנאים לקבל היתר להעסיק עובד זר.

התנאי השני הוא מקום המגורים של הקשיש, רק קשיש המתגורר בביתו או בדיור מוגן יהיה זכאי להיתר העסקת מטפל זר, קשיש המתגורר במסגרת מוסדית כל שהיא לא יהיה זכאי להעסקת מטפל זר.

התנאי השלישי הוא מצבו הסיעודי של הקשיש, בשכבת הגיל שבין גיל פרישה לגיל 85 ישנם ארבעה מצבים המזכים את הקשיש להיתר העסקת מטפלת זרה.

  • הזדקקות לסיוע בביצוע פעולות היום יום בצבירת לפחות 4.5 נקודות בהערכת תלות (ADL).
  • קשיש שקיבל בהערכת התלות 4 נקודות ותוספת נקודה אחת שניתנה לו כבודד יהא זכאי אף הוא להיתר העסקת מטפל זר.
  • קשיש שבבדיקה להערכת תלות נמצא כי הוא זכאי להשגחה חלקית, (כלומר לכל הפחות חצי נקודה על "השגחה"), בתוספת נקודה אחת הניתנת לו כבודד.
  • קשיש/ה אשר בוועדת ערר של המוסד לביטוח לאומי (בשבתה לדיון גבי ערעור הנוגע לגמלת סיעוד), אושרה לו זכאות לגמלת סיעוד ברמה ב' או גמלת סיעוד ברמה ג', יהא זכאי להיתר העסקת מטפל או מטפלת זרים גם ללא מבחן תלות.

 

קשישים מעל גיל 85

לקשישים מגיל 85 ומעלה ישנה פריבילגיה שאין לחבריהם הצעירים. אם יקירכם עבר את גיל 85 אך אינו עומד בתנאי הזכאות הרגילים, תוכלו לשלוח מכתב בקשה ולצרף מסמכים רפואיים עדכניים התומכים בבקשתכם ומעידים כי יקירכם זקוק לעזרה סיעודית במשך רוב שעות היממה. הוועדה המקצועית המייעצת תדון בבקשות ותמליץ בפני הממונה לגבי הצורך בהעסקת עובד זר.

 

קשישים מעל גיל 90

יקירכם חגג 90? מזל טוב! הקלה נוספת בדרך להשגת היתר העסקה. קשיש או קשישה מעל גיל 90 זכאי להיתר העסקה, כבר בצבירת 4 נקודות בהערכת התלות.

 

ומה בדבר נכים? ילדים או צעירים הזקוקים להשגחה או לטיפול סיעודי? על כך במאמר הבא.

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB