חשש להתעללות והזנחה בקשישים

 

כאשר אנו נעזרים בשירותיו של מטפל סיעודי, החשש הכי גדול שלנו הוא מפני מקרים של ניצול והתעללות. אמנם מדובר במקרים נדירים, אך הם התרחשו בעבר ואינכם רוצים שזה יקרה אצלכם. אם מביאים עובד זר לטפל בהורה קשיש וחסר ישע, אתם ממש לא רוצים לגלות יום אחד שההורה עובר התעללות יומיומית או הזנחה.

 

כמובן שאת עיקר המאמץ צריך להשקיע במניעה וזה אומר מיון קפדני בעת בחירת העובד ובניית יחסים אישיים קרובים. אך מה לעשות אם בכל זאת מנקר בכם החשש להתעללות בקשיש מידיו של מטפל סיעודי?

 

הדבר הראשון שעליכם לעשות זה להיות ערניים לסימנים מעוררי חשד. למשל אם ישנה אלימות פיזית; יתכן ותבחינו בחבלות שונות על גופו של המטופל. אך לאלימות פיזית או נפשית ישנם גם סימנים התנהגותיים ברורים וכדאי להיות ערניים. אנשים אשר נפלו קרבן להתעללות עלולים לפתח פחדים וחרדות, ריחוק חברתי וכמובן פחד להישאר לבד עם המטפל. שימו לב לגבי שינויי התנהגות אך היו זהירים ואל תמהרו להסיק מסקנות פזיזות – שינויי התנהגות יכולים להיות תוצאה של בעיות אחרות כמו למשל דמנציה או סימפטומים של תרופות ולא בהכרח התעללות.

 

שימו לב שאין הזנחה של ההורה. למשל האם בגדיו נקיים והאם ישנה הקפדה על ההיגיינה האישית. אם באחריותו של המטפל לדאוג לניקיון הבית ולעריכת הקניות, שימו לב למצב הניקיון והמצב במקרר.

 

הדבר השני שעליכם לעשות זה, ביקורי פתע. אם אתם נוהגים ליידע את  המטפל כאשר אתם מגיעים או שאתם נוהגים להגיע לבקר בשעות קבועות, הפתיעו אותו בביקורי פתע. כך תוכלו לראות האם ההורה הקשיש מקבל את תשומת הלב הדרושה והטיפול הנכון באופן שוטף, ולא רק הצגה עבורכם לקראת הביקור.

 

הדבר השלישי שתוכלו לעשות זה להיעזר במצלמות. תוכלו להתקין בבית מצלמות אשר יאפשרו לכם להתחבר מרחוק ולדעת מה קורה. באמצעות המצלמות תוכלו לזהות מקרי התעללות וגם לקבל תיעוד לצורך נקיטת צעדים משפטיים. היום מדובר בטכנולוגיות פשוטות וזמינות.

 

ולבסוף נשאלת השאלה מה עושים במידה וישנם סימני התעללות או הזנחה? במידה ואתם רואים סימנים להתעלות או הזנחה, חשוב שתדעו שהחוק לצידכם. פגיעה בחבר ישע היא עבירה פלילית! עליכם לידע את רשויות הרווחה ואת משטרת ישראל אשר תחקור את העניין. אך אל תשכחו שהנפגע העיקרי הוא ההורה הקשיש. מעשים שכאלו הם חוויה טראומטית והוא יזדקק לתמיכה נפשית ועזרה של אנשי מקצוע, במקביל למיצוי הדין עם המטפל.

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB