זקנה – כמה חשוב לבקר את יקירנו

 

כל מי שעוסק בשירותים וטיפול באוכלוסייה מבוגרת נפגש ויודע שאחת הבעיות הקשות והמרכזיות ביותר בגיל השלישי היא הבדידות. הנושא נחקר על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים וכל אנשי המקצוע העוסקים בתחום, גם בארץ וגם בעולם. כולם תמימי דעים באופן חד משמעי כי הבדידות פוגעת בקשישים בצורה קשה,  היא מובילה לדיכאונות, חרדות ומשברים. זה כמובן משפיע על מצבם הבריאותי, ואף גורם למעשים אובדניים לצערנו. המקרים הקשים ביותר הם אצל קשישים עריריים, כמו אלו אשר חוו אבדן של בני זוג ונותרו לחיות לבדם. המצב של קשישים עריריים הוא קשה ביותר, אך גם קשישים בעלי משפחות עלולים לסבול מבדידות. בני המשפחה, הילדים והנכדים, עסוקים בחייהם האישיים, הם אולי מקפידים לבקר את הקשיש, אך ברוב הזמו הוא נמצא לבדו ומתמודד עם תחושת בדידות שהולכת ומתעצמת.

 

כיצד הבדידות משפיעה על חיי הקשיש ?

 

כאשר הקשישים בודדים בביתם וללא אינטראקציות חברתיות מהותיות, הדבר משפיע על מצב רוחם והם מתחילים לשקוע בדיכאון. הם עשויים להתחיל להזניח את עצמם, הרבה מזה גם בגלל חוסר היכולת לטפל בעצמם ובכל מטלות הבית בגלל החולשה הפיזית, מה שגורם לתחושת חידלון וחוסר אונים. אותו חוסר אונים פוגע גם כן במצב רוחם. הדיכאון פוגע מאוד במצבם הבריאותי –  הוא מחליש את המערכת החיסונית וגורם לאינספור מחלות הכוללות גם דמנציה ופגיעות נפש. דיכאון, על כל השלכותיו, יכול להביא להתדרדרות מהירה במצבו של הקשיש.

חשוב מאוד לבקר את הורינו הקשישים ולעשות הכל על מנת להפיג את תחושת הבדידות. הם זקוקים לחברה, הם צריכים לדבר ולשתף בחוויות היום יום. ביקור שבועי לא מספיק ולכן חשוב לשמור איתם על קשר יום יומי. כאשר לא ניתן לבקר יש להקפיד על שיחות טלפון יומיות. כמו כן בני המשפחה יכולים לחלק ביניהם את הביקורים ולבקר במועדים שונים על מנת להבטיח שהקשיש יזכה לחברה באופן תכוף ולא יחווה בדידות רוב הזמן. בכוחנו למנוע את מצבי הדיכאון ולסייע לשמור על הורינו הקשישים שמחים.

 

נצלו גם את האמצעים הטכנולוגיים אשר עומדים לרשותנו. היום אנו יכולים לבצע בקלות שיחות ווידאו. אך אל תשכחו לקחת בחשבון שמה שקל ופשוט עבורכם, הוא אולי יותר קשה עבור הקשיש. קשה, אך לא בלתי אפשרי; ישנם פתרונות טכנולוגים אשר יכולים לסייע לקשישים ליהנות מהטכנולוגיה המודרנית ולקיים שיחות ווידאו עם יקיריהם. הם אולי זקוקים לעזרה והדרכה, אך רבים מהם עושים זאת בהצלחה.

 

גם כאשר הקשישים נמצאים בבתי אבות , חשוב מאוד לבקר אותם. לבתי האבות יש יתרון; יש שם צוות אשר משגיח על הקשישים וגם פעילויות חברתיות יחדיו עם בני גילם. אך במקרים רבים המעבר לבית האבות הוא קשה מאוד עבור הקשיש וחשוב לשמור על קשר וביקורים על מנת שלא יראה זאת כניתוק קשר עם משפחתו. התמיכה המשפחתית תסייע לקשיש להשתלב טוב יותר. כמו כן, קשישים רבים עשויים להרגיש בנוח יותר עם בני המשפחה ולשתף אותם בצורה פתוחה וגלויה לגבי הבעיות שאיתם הם מתמודדים, דברים שלא בהכרח ישתפו עם אנשי הצוות.

 

לסיכום, הקפידו לבקר את הוריכם הקשישים ושמרו על קשר, זה תורם להם המון. זה חשוב מאוד ויש לזה השפעה גדולה על בריאותם הכללית. תוכלו גם לנסות לעודד אותם להשתתף בפעילויות שונות המתאימות לגיל הזהב, בהתאם ליכולתם. למשל ישנם מועדונים שונים לגיל הזהב, אפשרויות להתנדבות ועוד.

קטגוריות: בריאות, כללי

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB