התמודדות בזמן קורונה בקרב מבוגרים

מגפת covid 19 – הקורונה, אינה קלה לאף אחד מאיתנו, אך נראה שהמגזר שזקוק לתשומת לב מיוחדת הוא האוכלוסייה המבוגרת. אוכלוסיית גיל הזהב נאלצה בין לילה להסתגל למצב חדש ולא קל. עבור האוכלוסייה המבוגרת הנמצאת בקבוצת הסיכון, ישנו חשש אמיתי מהמחלה וזו בתוספת ללחץ והמצוקה אשר נגרמים כתוצאה מהבידוד החברתי אשר כולל שמירת מרחק מהקרובים אליהם ביותר, הילדים והנכדים. בתקופה זו אנו מרבים להשתמש באמצעים דיגיטליים כמו אפליקציית זום, אך עבור חלק גדול מהאוכלוסייה המבוגרת טכנולוגיות אלו הן טריטוריה זרה ולא מוכרת.

 

אחת הבעיות הגדולות ביותר בקרב הקשישים היא הבדידות, זוהי לא בעיה חדשה, אך היא החריפה והתחזקה בעקבות משבר הקורונה. הבדידות בתוספת חוסר המעש מביאה לדיכאון של ממש ומכאן נסללת גם הדרך להתדרדרות במצב הרפואי של המבוגר.

 

חשוב מאוד שהמבוגרים ישמרו על שגרה הכוללת פעילות גופנית מתאימה ושמירה על תזונה נכונה, אך כנראה שהצד החברתי הוא החוליה החלשה ביותר. פגיעה במצב רוחם של המבוגרים מביאה לפגיעה במוטיבציה שלהם, לכן כדאי לשים דגש גדול על הפגת הבדידות.

 

ממומלץ מאוד שכל בני המשפחה יתגייסו לצורך הפגת תחושת הבדידות, כמובן במסגרת המגבלות. אם לא ניתן לבקר את ההורים המבוגרים חשוב לשמור על שגרה של קשר טלפוני ומומלץ לרתום את כל בני המשפחה לבצע שיחות יומיות על מנת שתמיד יהיו בקשר טלפוני.

 

ישנם מבוגרים שיש להם יש שליטה בטכנולוגיות והם יכולים לקיים בקלות שיחות ווידאו. אחרים עלולים להתקשות בשל חוסר ידע או בשל מגבלות רפואיות. חשוב לזכור שישנם פתרונות טכנולוגיים שונים המיועדים למבוגרים על מנת להקל עליהם לשמור על תקשורת עם בני המשפחה ולאפשר להם גם ליזום את השיחות.

 

חשוב מאוד לעודד את המבוגרים להיות פעילים עד כמה שאפשר ולעסוק בדברים שמעניינים אותם. אין הכוונה לפעילות גופנית, שהיא גם דבר חשוב, אלא לעיסוק בתחביבים. לכל אחד תחביבים אחרים, יש מי שאוהב לקרוא ספרים, להאזין למוזיקה  ויש מי שאוהב לסרוג. חשוב לעודד את המבוגרים לעסוק בתחביבים ואף להנגיש עבורם את מה שהם צריכים לצורך העיסוק בתחביבים.

 

לגבי פעילות גופנית, למרות המגבלות ניתן לעשות לעשות פעילות גופנית גם בבית לבד רק חשוב להתאים אותו ליכולות הגופנית של המבוגר. פעילות גופנית מסייעת לשמירה על הבריאות הנפשית והפיזית וניתן לעשות תרגילים פשוטים ואף לתרגל יוגה. ישנן אפשרויות רבות, כמו למשל אימוני יוגה אישיים באמצעות האינטרנט, אשר המבוגרים לא מודעים אליהן. חשוב שתציגו בפניהם את האפשרויות הללו ותעניקו להם סיוע במידת הצורך על מנת שיוכלו להתנסות בפעילויות אלו.

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB