דמנציה ואלצהיימר – חידושים טכנלוגיים

אלצהיימר, כמו גם מחלות דמנטיות אחרות, היא מחלה קשה אשר לצערנו אין לה מרפא. זוהי מחלה שכיחה מאוד וככל שמדובר בגיל יותר מבוגר, כך עולה שכיחותה של מחלת האלצהיימר. אמנם אין מרפא למחלה זו, אך בהחלט ישנם טיפולים שונים אשר מנסים להאט את התפתחות המחלה. וכאשר ישנו זיהוי מוקדם משיגים תוצאות טובות. לצד הטיפולים, ישנם גם עזרים טכנולוגיים, עזרים אשר נועדו לסייע לחולי האלצהיימר ובני משפחותיהם. אז מה הם החידושים הטכנולוגיים בתחום שכדאי לנו להכיר ואף להציג אותם בפני יקירינו הסובלים ממחלות דמנטיות?

 

טכנולוגיות לשיפור איכות החיים

 

טכנולוגיות לאיתור חולים משוטטים – אחת הבעיות המוכרות והקשות בקרב חולי האלצהיימר היא בעיית השוטטות. בעיה שמהווה סיכון גדול מאוד עבורם. בשל הפגיעה ביכולות הקוגניטיביות, הזיכרון ויכולת ההתמצאות, חולי האלצהיימר עשויים למצוא את עצמם משוטטים מבלי לדעת לאן ואיפה הם נמצאים. יתכן כי הלכו למקום ולטרה מוגדרת, אך תוך כדי ההליכה הם עלולים לשכוח לאן הם הולכים או לאן הם צריכים לחזור.

 

השוטטות יכולה לגרום לקשיש להיפצע בדרכו ולהיקלע לסיטואציות המסכנות אותו כמו: נפילות ברחוב, הליכה לתוך כביש סואן, התייבשות ותשישות ועוד. למזלנו הטכנולוגיות המודרניות מגלות הרבה מאוד תושייה בפתרון לבעיית השוטטות וזוהי טכנולוגיה מצילת חיים. כיום עומדות לרשותנו טכנולוגיות המאפשרות לנו לאתר את הקשיש בעזרת מכשירי איתור, מבוססי GPS, המותאמים במיוחד לצרכים של חולי האלצהיימר ומשפחותיהם. ישנם התקנים שונים אשר מאפשרים לנו לאתר את הקשיש באמצעות אפליקציה סלולרית, ואף יכולות מתקדמות יותר המספקות לנו התראות אוטומטיות במידה והקשיש עוזב את סביבתו הגאוגרפית. אלו עשויים להיות אמצעים מצילי חיים.

 

טלפון לחולי אלצהיימר – טלפון הוא המצאה נהדרת אשר מאפשרת לנו לשמור על קשר עם בני המשפחה והחברים, וגם לעשות שיחות חירום במקרה הצורך. אך תפעול טלפון רגיל יכול להיות קשה ומבלבל עבור חולי האלצהיימר. הפתרון המוצע לחולי האלצהיימר הוא די פשוט, אך יעיל מאוד. ישנם טלפונים מיוחדים המגיעים עם מקשים גדולים וברורים. בטלפונים אלו ניתן להכניס תמונות למקשים. כך הקשיש יכול לחייג בקלות לאנשי הקשר על פי התמונה. טלפון שכזה מסייע לחולי האלצהיימר לבצע שיחות בקלות.

 

שעונים לחולי אלצהיימר – עוד בשלבים הראשונים של מחלת האלצהיימר החולים מתחילים לאבד את תחושת הזמן וזה הופך להיות קשה יותר ויותר עבורם. הם מגיעים למצבים בהם הם מתקשים להבחין בין יום ולילה. הבלבול מגדיל את הלחץ והמצוקה ומקשה על התפקוד היומיומי. ישנם שעונים מיוחדים אשר יכולים להציג בצורה ברורה לא רק את השעה, אלא גם את היום. שעונים אלו מציינים גם האם מדובר בבוקר, צהריים, ערב, לילה. זה אולי נראה שטותי ומיותר עבור מי שלא סובל מהמחלה, אך אינכם יכולים לדמיין כמה שזה מועיל ואיזה הבדל שעון כזה יכול לעשות.

 

מתקן גלולות אוטומטי – חולי אלצהיימר נזקקים לקחת תרופות שונות, ולאו דווקא תרופות הקשורות לאלצהיימר. אלו יכולות להיות תרופות הקשורות למחלות רקע אחרות. כמובן שחשוב לקחת את התרופות בזמן, אך זה תמיד קשה ומבלבל. וכאשר מדובר בחולי אלצהיימר זה קשה עוד יותר לשלוט ולעקוב. מתקן גלולות אוטומטי הוא מתקן אשר ניתן להזין לתוכו את התרופות (באמצעות המטפל) במנות המחולקות לפי מועד לקיחתן בהתאם להוראות הרופאים. המתקן ניתן לתכנות והוא יזכיר למטופל לקחת את התרופה בזמן ואף יגיש לו את התרופות הנכונות על מנת למנוע בלבול.

 

אלו הם רק חלק מהעזרים הטכנולוגיים אשר יכולים להקל את החיים עבור חולי האלצהיימר, וגם עבור בני משפחתם. אמנם עזרים אלו אינם יכולים לרפא את המחלה, אך הם יכולים לתת פתרונות לבעיות נקודתיות ולשפר את ההתמודדות עם המחלה.

עוד מאמרים

התמודדות עם מותו של חולה דמנציה

דמנציה היא מחלה סופנית ובסופו של דבר יגיע הרגע שבו החולה נפטר. ישנם אנשים המרגישים כי הם חוו כל כך הרבה צער וכאב במהלך המחלה, עד שאינם מרגישים חוויה רגשית חזקה ברגע הפטירה. אך ההתמודדות עם הרגשות צפויה להגיע בשלב מאוחר יותר, ולפעמים בצורה בלתי צפויה

אלצהיימר – התנהגות נסערת

מה גורם להתנהגות נסערת? ישנם גורמים שונים לשינויי ההתנהגות, ואצל כל חולה יכולות להיות סיבות אחרות אשר מעוררות את ההתנהגות. בגדול ניתן לסווג אותן לסיבות הקשורות לשינויים אשר מתרחשים במוח ולסיבות הקשורות לגורמים סביבתיים ונסיבתיים.

FIND A JOB